NIEUWS

MENSENRECHTENONDERWIJS BOUWT RESPECT OP IN INDIA

Theresa Micheal (midden), een lerares Engels in Mumbai, India, met haar leerlingen die nu trotse jonge voorstanders zijn van mensenrechten.

In Mumbai worden leerlingen omgetoverd tot trotse voorstanders nadat ze hebben geleerd wat hun fundamentele rechten zijn.

De GloWorld Meisjesschool is één van de honderd dorpsscholen in Mumbai, India. Hier legt de lerares Engels, Theresa Micheal, uit hoe zij de lopende zaken met haar leerlingen oppakt in een poging om groter bewustzijn en een vreedzame en tolerante houding tot stand te brengen.

Theresa zegt dat toen ze de website van Jongeren voor Mensenrechten had gevonden, ze precies had gevonden wat ze daarvoor nodig had. Na het ontvangen van haar mensenrechten-onderwijspakket, ging ze in haar klas prompt de Wat zijn Mensenrechten?-boekjes uitdelen.

Door de respons werd ze met stomheid geslagen. Nadat ze hadden geleerd wat hun fundamentele rechten waren en de verantwoordelijkheden die hand in hand gaat met de kennis daarover, waren er leerlingen die aanvankelijk gewelddadig waren geweest maar daar nu plotseling mee ophielden. Ze begonnen elkaar te respecteren. Een aantal leerlingen maakte zelfs een vreugdevuur om de drugs in te verbranden die ze tot dan toe hadden geslikt, waarmee een nieuwe start werd gesymboliseerd.

“Ik kan zien dat de kinderen zich vereerd voelen wanneer ik ze die pet opzet van voorstander”, zegt Micheal. “[Ze] worden er nu op de juiste manier toe gebracht om op te houden met het doen van verkeerde dingen.”

Micheal begon onmiddellijk meer materialen te bestellen en begon in Mumbai regelmatige lessen te geven aan 50 tot 60 leerlingen tegelijk. Het nieuws van het programma verspreidde zich als een lopend vuurtje en daarop begonnen 100 omliggende dorpen te verlangen dat ook hun kinderen hun onvervreemdbare rechten zouden worden bijgebracht.

Micheal is er klaar voor om aan de vraag te voldoen en is er trots op om te beginnen aan wat ze “deze nobele zaak” noemt.

“Ik hoop dat ik mijn bijdrage kan leveren om van de wereld een betere plek te maken”, zegt ze.



WE WILLEN echt VAN JE HOREN

Leraren sociale studies hebben de taak om leerlingen klaar te stomen hun verantwoordelijkheden als burger op zich te nemen. Ze hebben in het leerplan van Jongeren voor Mensenrechten een waardevolle tool ontdekt om dit te kunnen bereiken.

ONGELOFELIJK WAARDEVOL

“Ik heb jullie materialen nu zo’n drie of vier jaar gebruikt in mijn keuzevak mensenrechten. Ik gebruik de documentaire, Het Verhaal over Mensenrechten, om snel de geschiedenis en oorsprong van de rechten te laten zien. (...) Leerlingen leren de rechten en de concepten in de Verklaring van de Rechten van de Mens toe te passen op gebeurtenissen die in het echte leven plaatsvinden. Jullie materialen zijn ongelofelijk waardevol geweest bij het van de grond af opbouwen van deze cursus. Hartelijk dank!”

CRUCIAAL EN VOLLEDIG OPGENOMEN

“Ik gebruik deze materialen elke dag! Ik pas mijn leerjaar aan deze materialen aan. (...) We bespreken elke video en gebruiken daarbij enkele van jullie vragen. Ik vraag naar relevante dingen die de leerlingen hebben meegemaakt en daardoor komt het gesprek echt op gang. Onderwijs in mensenrechten is cruciaal en is volledig opgenomen in mijn leerplan.”

ZORGT DAT LEERLINGEN EROVER NA GAAN DENKEN

“Ik gebruik de materialen van Jongeren voor Mensenrechten in het klaslokaal van mijn derde klas, als een beginpunt voor discussies over rechten en als inleiding voor de ochtend-bijeenkomsten. Ik heb deze materialen ook gebruikt in de klassen met leerlingen van diverse leeftijden om hen aan te zetten tot nadenken over wat voor soort projecten met ervaringsgericht onderwijs ze graag zouden gaan doen. De korte films/video’s zijn een geweldige manier om discussies met leerlingen op gang te brengen.”

AFBEELDINGEN HADDEN EEN STERKE UITWERKING

“Mijn leerlingen van groep zeven hebben onlangs ter gelegenheid van de VN Dag voor de Mensenrechten kunstwerken gemaakt die zijn gebaseerd op de 30 artikelen. De afbeeldingen hadden een sterke uitwerking op de leerlingen, vooral omdat de taal van het document voor sommigen best moeilijk is. Het programma was een uitstekende hulpbron voor de leerlingen. Ze vonden de video’s behulpzaam bij het begrijpen van de mensenrechten en de VN Verklaring van de Rechten van de Mens.”



WE HEBBEN JE HULP NODIG

Help mee om van mensenrechten een realiteit te maken. Door lid te worden van Verenigd voor de Mensenrechten (United for Human Rights – UHR), doe je mee aan deze internationale mensenrechtenbeweging. Help mensen, docenten, organisaties en overheidsinstellingen over de hele wereld om het bewustzijn te verhogen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zoals die in 1948 door de Verenigde Naties zijn aangenomen. Meer dan 60 jaar na die overeenkomst is de belofte die deze inhield nog verre van vervuld.

DOWNLOAD »
DOWNLOADEN